Kamutei bomen projectHet eerste project dat we steunen is het Kamutei bomen project van Africa Wood Grow in Kenia. Hier wordt samen met de lokale boeren de vallei van de Tiva rivier weer groen gemaakt. Africa Wood Grow is een initiatief van Roeland Lelieveld. Hij...
Heb jij de ‘bomenknop’ al op je browser? ‘50 euro, dat zijn zeker zeven bomen’
Een boom planten zodra je online een wasmachine, vakantiereisje of sportschoenen koopt. Dat kan via de ‘bomenknop’ van Treesplease. ,,Het kost je niets’’, zeggen initiatiefnemers Reinier van den Berg en Bart Verkruijssen. ,,En het is hooguit tien seconden werk.’’
,,Iedereen heeft wel iets met bomen’’, zegt meteoroloog Reinier van den Berg. Maar de reden voor het initiatief van Treesplease is de zorg om het klimaat.
,,Bossen vormen een pijler onder de klimaataanpak. Pas nog pleitte Eurocommissaris Frans Timmermans ervoor om 2 miljard extra bomen in Europa te planten. Misschien was het een politiek ballonnetje, maar het is goed als zowel burgers als overheden beseffen wat bomen kunnen betekenen.’’
Stichting Treesplease is in januari gestart. Op de website – treesplease.io – kun je de ‘bomenknop’ downloaden en koppelen aan je browser zoals Chrome of Firefox. Dan gaat er bij je online aankopen automatisch een melding naar de webshop.
De webshop sponsort met 5 procent van je aankoop boomaanplant. Via Treesplease gaat dit geld naar organisaties zoals Stichting Trees for All. ,,Wij planten zelf geen bomen’’, zegt Van den Berg. ,,Maar Trees for All doet dat in elf landen, in Nederland, en in landen zoals Bolivia, Oeganda en de Filippijnen.’’
‘Langzaam wordt de bekendheid groter’
Al 2.800 webshops doen mee. ,,Dat is 80 procent van de webshops die we hebben benaderd”, zegt Bart Verkruijssen, die de website heeft gebouwd. Dat zijn shops zoals Mediamarkt, ANWB, TUI, Hema en Booking.com.
Verkruijssen probeert aarzelende webshops te overtuigen, zorgt dat de knop op meer browsers past en plaatst binnenkort een teller op de site die bijhoudt hoeveel bomen er zijn aangeplant. ,,We zitten op zo’n 1.500, maar we zijn net gestart. Langzaam wordt de bekendheid groter. Ja, stel je voor dat Timmermans zou zeggen dat elke EU-burger de knop zou moeten hebben…’’
‘We kennen elkaar uit het dorp’
Een stapje terug. ,,We kenden elkaar omdat we in hetzelfde dorp wonen’’, zegt Verkruijssen. Toen zijn zoon een jaar of twintig geleden surfend wilde oversteken naar Engeland, klopte hij bij mede-Bennekommer Van den Berg aan voor de nodige weersvoorspellingen.
Hij wist ook dat die een groot pleitbezorger van verduurzaming is. ,,Een paar jaar geleden kwamen we elkaar weer tegen en gingen we brainstormen. Wat kunnen we samen doen?’’
Beiden zijn zelfstandig ondernemer. Van den Berg is als weerman regelmatig te zien bij RTL – ,,dat blijft mijn passie.’’ Hij houdt ook inspiratiesessies over verduurzaming. ,,Prachtig! Dan maakt het me niet uit of ik voor honderd bankdirecteuren sta of een schoolklasje met twintig kinderen.’’
‘De biodiversiteit holt achteruit’
Verkruijssen is gegrepen door het Treesplease-initiatief. ,,Ik wil hier vol voor gaan. Het klimaatprobleem is toch het grootste probleem nu.’’
,,Het begon voor mij met Pyroil, een start-up waar ik bij betrokken ben’’, vertelt Van den Berg. 00Ze verwerken er plastic afval tot olie. Heel zinvol, maar nog steeds is er dan CO2-uitstoot. Ik wilde dat graag compenseren, bijvoorbeeld via investering in bebossing. Kunnen we dat niet breder opzetten? Zo is het balletje gaan rollen. Met ook Sjaak de Ligt erbij, de voormalig directeur van Trees for All.’’
Verkruijssen: ,,We zochten een aanpak die eenvoudig is, niet kostbaar en die mensen de mogelijkheid geeft om iets extra’s te doen.’’ ,,En dat is nodig’’, zegt Van den Berg, ,,want de biodiversiteit holt achteruit, ijskappen smelten en de klimaatverandering gaat maar door.’’
Er zijn meer vergelijkbare ‘knoppen’. Locaties met meerwaarde(n), Stichting BIO-vakanties, de Kika-sponsorbutton, CO2 OK. Mogelijkheden om je consumptie te compenseren door bijvoorbeeld een evenement in een duurzame locatie te plannen of een euro van je bioscoopkaartje te investeren in vakanties voor gehandicapte kinderen.
Sommige werken met donaties en bij andere beweeg je met je aankoop de webshop tot investeringen. Zoals bij Treesplease. ,,De financiële relatie is er tussen Treesplease en de webshop, niet met de consument.’’
‘Je compenseert 25 tot 30 procent van je CO2-footprint’
Bij sommige gaat het om een enkel procentje. ,,Maar dit gaat ergens over’’, zegt Verkruijssen. ,,We hebben berekend dat voor een gemiddelde online koper de knop effectiever is dan zonnepanelen en elektrisch rijden bij elkaar. De sponsoring van boomaanplant compenseert gemiddeld tot zo’n 25 tot 30 procent van je CO2-footprint.’’
,,Met de groei van online aankopen, zal dat nog verder stijgen’’, vervolgt hij. ,,Stel dat je voor duizend euro bij aangesloten webshops koopt, een gemiddelde,’’ schat Verkruijssen, ,,dan levert de knop je 50 euro op. Dat zijn zeker zeven bomen.’’
‘Je kunt maar beter meeliften’
Waarom zouden webshops meedoen? Greenwashing? Dat je je een groen imago aanmeet om bewuste consumenten over de streep te trekken? ,,Dat zou kunnen’’, denkt Van den Berg.
,,Maar er moet iets gebeuren, je kunt niet aan de kant blijven staan. Dan kun je als webshop maar beter meeliften en zorgen dat je een deel van de investering groen maakt.’’
Hij erkent dat er ‘iets dubbels’ zit in de koppeling aan consumptie. ,,Maar mensen kopen toch. En het zal toch niet zijn dat ze een reis boeken omdat ze dan een paar bomen kunnen aanplanten.
Aan de andere kant doe je echt iets aan bewustzijn van de waarde van bomen. Dat vinden we belangrijk. Je wilt uiteindelijk dat er niet alleen een zaadje in de grond komt, maar ook in het hart van de mens. En dat wij, of onze kinderen en kleinkinderen, meemaken dat er een kentering komt en bijvoorbeeld ijskappen niet verder verdwijnen en de biodiversiteit weer groeit.’’
Ton van den Born

Na het installeren is de TreesPlease bomenknop zichtbaar als een icoontje in uw browserbalk.
Achter de schermen signaleert de webshop die je bezoekt dat je door de knop up te loaden graag wil dat de webshop het percentage dat is overeengekomen afdraagt ten bate van TreesPlease. De webshop draagt dit vervolgens af, zodra je hebt besloten het gekochte product te houden. Dus dat je het niet terug hebt gestuurd binnen de geldende termijn. Of zoals bij een boekingswebsite, het totale bedrag hebt betaald.
Na ontvangst van het geld, gaat TreesPlease bomen planten in de geselecteerde projecten. Volg de voortgang op deze website.
Hier drukken installeert een add-on in je browser; privacy is gegarandeerd. Heb je een andere browser? We werken hard aan een knop voor Edge en Safari. Meer weten? Kijk hier.
Online shoppen? TreesPlease!